Ministerstvo pro místní rozvoj, Věstník, 1 - 2000


REGIONÁLNÍ POLITIKA A EVROPSKÁ INTEGRACE

Program místního rozvoje hospodářství a zaměstnanosti (LEED/OECD)

 

Dlouhodobé cíle programu LEED jsou:

1. Zlepšit spojitost a účinnost veřejné politiky pomocí místních opatření, včetně nepřetržitého hodnocení a monitorování stávající praxe;  

2. Podporovat důvěru v sebe, vlastní zaměstnávání se a podnikání v rámci rozvoje místního hospodářství a zaměstnanosti;

3. Vytvářet základní spojení mezi národními a místními vládami, včetně spojení mezi OECD a místními orgány;

4. Podněcovat rozsah místního partnerství mezi soukromým, veřejným a neziskovým sektorem s cílem uvedení hospodářství a společnosti do souladu.

Postavení programu LEED

Program LEED má významné postavení jako racionalizátor v oblasti tvorby pracovních míst, podpory podnikání a rozvoje místního hospodářství. Obsahuje pružné metody práce umožňující spolupracovat v praxi s celou řadou účastníků a přímo podporovat nejdůležitější zájmy OECD. Politika sloužící podpoře podnikání a tvorbě pracovních míst v rámci místních iniciativ tvoří hlavní zájem vlád, které spatřují v programu LEED nástroj praktické politiky.

 Podobně hrál program LEED nejdůležitější úlohu při poskytování informací v oblasti přípravy legislativy určené jak pro kongresovou, tak i státní úroveň v USA při řešení nezaměstnanosti formou vlastního zaměstnávání se a při podpoře tvorby místních sítí malých firem. Působení programu LEED v oblasti místního podnikání vytvořilo přístup k rozvoji politiky původních společenství v Austrálii. Podobně pokusy s místním partnerstvím ve Finsku a Mexiku měly přímé následky ve výzkumu uskutečňovaném programem LEED v oblasti partnerství v Irsku. Různé subjekty dvojstranné spolupráce vznikly mezi Itálií a Francií a mezi Irskem a Finskem. Práce na tvorbě podniků, kterou uskutečnil program LEED, ovlivnily doporučení “Studie OECD o pracovních místech” ohledně povahy klimatu při tvorbě nových pracovních míst a vytvořily cestu pro “Tematický přezkum podnikání a tvorby pracovních míst”. Program LEED rovněž přispěl k většímu začlenění měst a místních orgánů, včetně soukromého sektoru a neziskových organizací v rámci činnosti OECD.

V rámci OECD vytvořil program LEED komplex prací v takových oblastech jako jsou podnikání, síť místních podniků, podnikání žen, mládeže a místních skupin, spojení mezi tvorbou pracovních míst a politikou životního prostředí a pozvedl ekonomický význam neziskového sektoru. 

Metody práce a inovační charakter programu LEED

Cena programu LEED pro členské země je těsně spojena s jeho schopností podporovat tvorbu pracovních míst a místní rozvoj inovujícím a udržitelným způsobem. Lze ho charakterizovat jako “akční” program, s příslušnými metodami práce a financováním, které jsou základem úspěchu. LEED Partners“ Club je příkladem inovačního charakteru programu LEED. Jeho prostřednictvím je nabízeno přidružené členství k programu LEED, a to jak veřejnému, tak soukromému sektoru, orgánům i jednotlivcům, kteří jsou zahrnuti do podpory podnikání, tvorby pracovních míst a místního rozvoje. Tato iniciativa umožnila vytvořit a rozvinout síť agentur, aktivních na místní nebo regionální úrovni v rámci podpory sociálních a institucionálních inovací, zaměstnanosti a tvorby podniků. Klub partnerů rovněž slouží k posílení mezinárodní spolupráce a výměny a vytváří tak jedinečné spojení mezi institucemi národního a místního, veřejného a soukromého sektoru.

 Pracovní program LEED má tyto hlavní priority:

  1. Podporovat multilaterální výměnu a hodnocení informací pro národní, regionální a místní orgány v oblasti nových místních programů hospodářského a sociálního rozvoje a rozvoje zaměstnanosti.
  2. Podporovat rozšiřování podniků, vlastní zaměstnávání se a tvorbu pracovních míst.
  3. Usnadnit, na místní úrovni, aktivní působení proti nezaměstnanosti a sociální vyloučenosti.
  4. Stanovit příspěvek iniciativ místního rozvoje týkající se zlepšování užitku a nákladů veřejné politiky.
  5. Vytvořit takovou situaci, která by vedla ke kvalitnímu hodnocení programů pro revitalizaci hospodářství jednotlivých regionů.
  6. Stanovit metody pro dosahování odpovídajícího partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) v rámci místního rozvoje.

 Důležitým cílem je budovat silné regionální a místní hospodářství založené na efektivním využívání místních kapacit a spoluúčasti. Tyto místní rozměry jsou v souladu s rostoucím posunem v politice, která zdůrazňuje aktivnější oblastní přístupy, jež dají větší soulad a užitek veřejným programům hospodářského rozvoje. Touto cestou se program LEED zaměřuje na některé nejdůležitější priority OECD, zejména na cíle hospodářského růstu, tvorbu zaměstnanosti, sociální soudržnosti a dobrého řízení a správy. Kritická úloha iniciativ místní politiky k tvorbě pracovních míst a hospodářskému rozvoji je stále více uznávána, a to jak ze strany vlád, tak místních a regionálních agentur. Tyto vlády a agentury pohlížejí na LEED jako na nástroj praktické politiky. Cílem LEED je pokračovat v řešení nových politických problémů tvůrčím způsobem tak, aby bylo možno poskytnout základ novým politickým iniciativám v členských zemích. V této činnosti je program LEED veden následujícími prioritními tématy:

I. Podporovat multilaterální výměnu a hodnocení informací pro národní, místní a regionální orgány v oblasti nových místních programů hospodářského a sociálního rozvoje a rozvoje zaměstnanosti.  

Strategie místního rozvoje představují důležité prostředky, kterými mohou vlády podporovat tvorbu pracovních míst, sociální soudržnost a nové formy demokratické účasti. Místní iniciativy mají výhody jednak v tom, že jsou připravovány na míru místním potřebám, jednak při své realizaci místními představiteli vedou k výraznému úspěchu. Takovéto iniciativy často spojují dohromady jak veřejné, tak soukromé činitele. Kromě jiných politických výzev mohou místní iniciativy hrát důležitou úlohu při tvorbě kombinací nových směrů rozvoje v oblasti hospodářství a společnosti spojených s procesem globalizace.

Program LEED analyzuje a informuje o tom, jak veřejná politika může efektivně podporovat a podněcovat místní iniciativy. Podobně sehrává program LEED významnou úlohu v oblasti růstu pochopení, jak pracuje politika a programy za různých místních okolností. Značný rozsah a soubor inovací v oblasti nástrojů místní politiky zvyšuje význam multilaterálního hodnocení a výměny informací. 

II. Podporovat rozvoj podniků, vlastní zaměstnávání se a tvorbu pracovních míst.

Kapacita tvorby pracovních míst v místních ekonomikách je přímo spojena s úrovní podnikání. Značné regionální a místní disparity v příjmech a zaměstnanosti existují ve všech zemích OECD. Kromě jiných překážek mají zaostalé regiony méně případů úspěšných podnikatelů. Toto je důležitá okolnost, kdy mnoho podnikatelského úsilí jde nazmar. Od konce 70. let, v souvislosti s rozsáhlou restrukturalizací v takových odvětvích jako jsou ocelářství a těžba uhlí, vytvořily regionální vlády všech zemí OECD revitalizační programy pro nejdůležitější podniky, zejména v nejzaostalejších oblastech. Podpora podnikání jako prostředek boje proti nezaměstnanosti a likvidaci vlastnictví přinesla řadu výhod: podpora podnikání a aktivní postup jako celek určují problémy závislosti často uváděné v debatách o tradičních formách sociální péče; podnikatelská aktivita může mít vnější přínosy jako je zvyšování stupně konkurence na daném trhu; posilování podnikání v oblasti hospodářského poklesu může být méně nákladné, než některé dlouhodobé programy podpory zaostávajících průmyslových odvětví.

Podpora podnikání přináší další výhody v tom, že program LEED je interpretuje a hledá východisko. Například, podnikání může vytvořit cestu k zaměstnanosti řadě lidí, jejichž kvalifikace nebo zkušenosti vyhovují požadavkům trhu. Podnikání může rovněž pomoci přivézt do ekonomiky takové skupiny, které v současnosti trpí sociálními obtížemi. Do těchto skupin mohou patřit mládež, etnické menšiny, imigranti a lidé žijící v zaostalých městských a venkovských oblastech. Tyto problémy s e často koncentrují do určitých geografických oblastí. Podnikatelské postoje mohou rovněž pomáhat zaplňovat mezery při tvorbě výrobků a služeb požadovaných společností, které však nejsou odpovídajícím způsobem dodávány buď veřejným, nebo soukromým sektorem. Například, výrobky a služby v oblasti zdravotní a sociální péče mohou být dodávány družstvy, dobrovolnými organizacemi, aktivitami sdružení a jejich programy apod.  

LEED má dlouhodobou kvalifikaci v oblasti budování místních aktivit a podpory struktur, které napomáhají podnikání. Úroveň podnikatelských aktivit je ovlivňována řadou podmínek, které politika může ovlivnit. Řada oblastí této politiky má charakter národní, spadá do pravomoci řady ministerstev, s nimiž program LEED spolupracuje velmi pružně v rámci struktur OECD. Rovněž je důležité, aby politika působila prostřednictvím koherentních, organizovaných souborů služeb na místní úrovni a zahrnovala jak veřejnou správu, tak obchodní a společenské organizace.  

Program LEED přináší dva stručné dokumenty, Místní dimenze podnikání a Podnikání mládeže.
V září 1998 byla organizována konference na téma Vlastní zaměstnávání se, kterou zajišťoval program LEED v Kanadě.

III. Usnadnit na místní úrovni aktivní působení proti nezaměstnanosti a sociální vyloučenosti.

Spolu se změnami podstaty stavu sociální péče, při současné vysoké míře nezaměstnanosti a akutních tlaků mezinárodní konkurence a zrychlování technických změn jsou současní tvůrci politiky pod tlakem nalézt a zformulovat otázky dalšího vývoje tak, aby přispěly k hospodářskému úspěchu v oblasti sociální koheze. Jedním z hlavních doporučení materiálu OECD “Studie pracovních míst” je klást větší důraz na politiku aktivního trhu pracovních sil a nikoli na orientaci na pasivní podporu příjmů tak, aby to vedlo ke zvyšování konkurenceschopnosti nezaměstnaných na trhu práce. Podpora podnikání musí v této souvislosti sehrát důležitou úlohu.
Podnikání vytváří aktivní reakci na změny a populace podnikatelů bude pravděpodobně lépe schopná využívat ekonomických příležitostí, na jejichž změnách se  mohou podílet. Skupiny s ekonomickými zkušenostmi se budou pravděpodobně umět lépe integrovat do trhu pracovních sil (i při klesajících podnikatelských aktivitách) než ti, kdo takovéto ekonomické zkušenosti nemají.  

Místní řízení zaměstnanosti a rekvalifikace usnadní přechod od pasivní k aktivní politice trhu pracovních sil a dojde k jeho zefektivnění. Větší transparentnost poptávky po práci a nabídky na místní úrovni, spolu se spojením jednotlivých činitelů usnadní organizaci trhu práce a praktické rozhodování. Rozhodování na místní úrovni rovněž usnadní místní inovace v oblasti tvorby aktivní politiky ze strany různých činitelů působících na pracovním trhu.  Navíc, místní vedení sehrává významnou úlohu při koordinaci různých služeb dostupných na místní úrovni a přizpůsobování se národních politik místním podmínkám. Tyto znaky mají zejména vliv na politiku “sociální péčí k práci” a další individualistická schémata reintegrace na trhu práce, protože jejich efektivnost působí zásadním způsobem na jejich schopnost přizpůsobit se a odpovídat místním podmínkám. Cílem programu LEED je hodnotit působení a řízení tohoto typu politiky a umožňovat získávání informací o tom, jak nejlépe spojovat národní a místní subjekty pro zajištění úspěšného uplatňování těchto schémat.  

Další informace lze nalézt v dokumentech konference organizované programem LEED: Decentralizace služeb v oblasti zaměstnanosti a místní správy, která se uskutečnila v Benátkách (Itálie) v dubnu 1998 a Místní rozměr politiky sociální péčí k práci, která se uskutečnila v listopadu 1998 v Sheffieldu (Velká Británie).

IV. Hodnotit příspěvek iniciativ místního rozvoje při zlepšování účinnosti a dopadu veřejné politiky

Decentralizace jednotlivých institucí byla v poslední době hlavním charakteristickým rysem hospodářství zemí OECD. Tvorba a využívání projektů v některých oblastech hospodářské a sociální politiky na místní úrovni může být velkým přínosem v průběhu zvyšování účinnosti a efektivnosti. Nicméně některé aspekty místní politiky a programů musí být koordinovány orgány státní správy. Například, existuje velký zájem na omezení podpory aktivit v některých místech, protože by mohly být z národního hlediska ztrátové. Je tedy třeba vytvořit rovnováhu působení místních iniciativ, což obvykle vyžaduje koordinaci činností na centrální úrovni. Problematika decentralizace a podřízenosti je komplex, a tudíž přijaté institucionální uspořádání se musí měnit podle jednotlivých typů zemí. Historie dané země, politika, unitární nebo federální systém vlády, hospodářská a sociální homogennost budou komplexně ovlivňovat stupeň autonomie a souladu místních a regionálních orgánů spolu s výběrem okruhu problémů, v nichž bude moci tato autonomie být uplatňována. Jak budou experimenty s institucionální decentralizací ve formě územních dohod pokračovat, bude program LEED prověřovat výhody a nevýhody institucionálních forem a bude hledat styčné body zájmu jak místních tak ústředních orgánů, spočívající v rozvoji odpovídajících zkušeností pracovníků odpovědných za tvorbu projektů a uplatňování místní politiky a programů.  

V. Vytvořit takovou situaci, která by vedla ke kvalitnímu hodnocení programů založených na revitalizaci hospodářství jednotlivých regionů.

Existují příliš často nesystematická hodnocení programů podporujících místní rozvoj. Rovněž existují tlaky na orgány veřejného řízení, aby podporovaly kulturní hodnocení a klasifikaci, spolu s tvorbou programů, nebo aby vytvářely určitý druh politiky, v níž potřeby odpovídají požadavkům. Je třeba provádět hodnocení, které bude podporovat programy již od počátku, strukturované projekty, přičemž monitorování a hodnocení bude muset být součástí celého rámce. Tam, kde to je možné, je třeba, aby podniky a jednotlivci využívající podpory podobných subjektů prováděli dlouhodobě sběr informací, které mohou být cenné. Vlastní hodnocení bude rovněž usnadňovat potřebná srovnání nákladů vynakládaných na některé programy v porovnání s náklady vynaloženými na jiné formy veřejné podpory podniků a tvorby pracovních míst, včetně rozvoje místního hospodářství.

Hodnocení není bez problémů. Protože může docházet i k odporu vůči němu, je třeba zdůraznit, že se může stát mocným nástrojem řízení. Například střednědobá hodnocení v rámci existence určitého programu mohou poskytovat návod pro uskutečňování zbývající části realizace. Proces hodnocení může být rovněž náročný na techniku. Může být například obtížné izolovat různé faktory, které determinují účinky daného programu. Hodnocení může být i drahé, a proto je zde důležitá spolupráce s ústřední vládou.

Program LEED klade důraz na tvorbu dobrých praktických zkušeností v oblasti hodnocení, monitorování a ocenění činností. Dále tento program zajišťuje přezkum hodnocení činností často používaných spolu s programy pro rozvoj místního hospodářství a hledá syntézu současného stavu v dané oblasti. Očekává se, že výsledky takové práce přinesou řadu zajímavých námětů tvůrcům politiky. Tato práce by mohla usnadnit mezinárodní klasifikaci a přinést praktické zkušenosti členským zemím se zaměřením na identifikaci mezer v místní politice a praxi.

Zápisník LEED č. 24, Průmyslová restrukturalizace a místní rozvoj: případ Sesto San Giovanni je k dispozici. Rovněž lze získat výsledky studie Zaostalé městské oblasti.

VI. Stanovit metody pro dosažení odpovídajícího partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) v místním rozvoji.

Již od počátku programu LEED (ILE) byla základním prvkem podpora partnerství veřejného a soukromého sektoru v rámci rozvoje místního hospodářství. Program ILE čerpal svoji inspiraci a obsah z celkového vývoje komunity ve Spojených státech a Velké Británii, které se pokoušely revitalizovat vybrané oblasti trpící uzavíráním továren a dlouhodobým hospodářským poklesem tím, že chtěly přesměrovat soukromé zdroje financí do nových prostředků rozvoje. Tato partnerství zahrnovala nové formy činností vyžadující podnikatelský postoj jak na straně veřejného, tak i soukromého sektoru.

Koncepce přijatá programem LEED zdůraznila význam různých typů partnerství, jako jsou třeba uzavírání smluv mezi nevládními institucemi o dodávkách zvláštních služeb nebo tvorbě informačních center v zaostalých oblastech, kde se soustřeďovaly všechny veřejné i soukromé zdroje na jednom místě. Tyto zkušenosti vysvětlily úlohu, kterou mohou hrát nevládní a nekomerční instituce v oblasti růstu efektivnosti nákladů a kvality místní politiky při tvorbě pracovních míst. Zprostředkovatelé, jako jsou agentury pro místní rozvoj, které již před několika lety uvažovaly o inovacích, se staly společným prvkem politiky místního a regionálního rozvoje v řadě zemí OECD. Program LEED bude pokračovat v hodnocení nejefektivnějších forem místního partnerství v oblasti tvorby pracovních míst a při tvorbě odpovídajících charakteristik, které by byly přenositelné.  

Ing. Miroslav Přikryl,
odbor hospodářské a sociální politiky MMR


          Zpět na obsah