Ministerstvo pro místní rozvoj, Věstník 4, 5 - 2001


Úvod

Vážení čtenáři,

na základě legislativních úkolů vlády "zpracovat nový stavební zákon, který bude přizpůsoben změněným ekonomickým a právním podmínkám v České republice", připravilo Ministerstvo pro místní rozvoj ve spolupráci a vzájemné shodě s Ministerstvem vnitra a Ministerstvem životního prostředí návrh věcného záměru tohoto nového stavebního zákona.
S konstatováním Legislativní rady vlády, že věcný záměr je dobrým základem pro zpracování paragrafového znění zákona, byl dne 21. června 2001 vládou usnesením č. 612 jednomyslně schválen. Tím také byla úspěšně ukončena vstupní, velmi důležitá etapa prací, potvrzující témata nového stavebního zákona a základní vymezení jejich možných řešení.
Nyní lze s mnohem větší jistotou intenzivně pracovat na velmi náročné přípravě vlastního návrhu stavebního zákona, která představuje rozsáhlý soubor prací, zahrnujících i přípravu pracovních znění návrhů prováděcích právních předpisů ke stavebnímu zákonu. Současně bude také nezbytné vyřešit vztah ke všem právním předpisům, kterých se změna stavebního práva dotkne, a to zpracováním návrhu dalšího, samostatného zákona o změně některých zákonů souvisejících se stavební zákonem. Rovněž bude zpracován samostatný zákon o vyvlastnění, řešící právní úpravu vyvlastnění práv k pozemkům a stavbám. Tyto zákony by měly nabýt účinnosti společně se stavebním zákonem.
velmi náročný úkol je vytvořit dlouhodobě stabilní právní prostředí, které významně ovlivní, ať přímo nebo zprostředkovaně, možnosti dalšího rozvoje naší země.
Nová úprava stavebního práva bude mít zásadní význam pro hospodářskou činnost, pro vytváření kvalitních životních podmínek, pro uvážlivou ochranu nenahraditelných hodnot v území, kulturního i přírodního dědictví.
Cílem je:
1.vytvořit na úseku stavebního práva v České republice podmínky, které umožní její plné začlenění do Evropské unie;
2.významně posílit schopnost veřejné správy efektivně a předvídatelně reagovat na měnící se podmínky a umožňovat lokalizaci změn v území a výstavby v něm.
3.posílit schopnost kooperace a soutěže České republiky, jednotlivých regionů i obcí podílet se na prospěchu i nést závazky, které ze začlenění do Evropské unie vyplynou. To významně podmíní prospěch ze vstupu České republiky do Evropské unie. Je prověřenou zkušeností, že doposud v každé zemi tento krok vždy vyvolal změny v uspořádání jejího území.
4.jednoznačně spojit přípravu změn v uspořádání území a v jeho využívání s prosazováním požadavků trvale udržitelného rozvoje na principu mezigenerační spravedlnosti. To znamená zejména zabezpečovat územním plánováním vyvážený vztah hospodářského rozvoje, kvalitních životních podmínek a podmínek pro sociální soudržnost a smír ve společnosti;
5.upravit procedury veřejné správy srovnatelně s ostatními zeměmi Evropské unie tak, aby byly srozumitelné, průhledné, předvídatelné a efektivní. Jde o to, aby veřejná správa ve své činnosti byla spolehlivým a hodnověrným partnerem těm, kteří změny v území financují, provádějí, nesou jejich důsledky a kteří by z nich oprávněně měli mít i prospěch;
6.v neposlední řadě přispět k hospodárnějšímu využívání území a veřejných investic na jeho infrastrukturu, omezit neodůvodněné rozšiřování neefektivně využívaných stavebních pozemků na nové plochy a chránit krajinu před dalším neodůvodněným zastavováním.
V našem prostředí řada koncepčně nových pojetí bude vyžadovat určitou adaptaci široké veřejnosti, která bude probíhat již při přípravě paragrafového znění. V této souvislosti mohu s potěšením konstatovat pozitivní reakce a podporu odborných nevládních organizací.
Zvládnutí tak náročných úkolů není věcí úzkého uzavřeného kolektivu pracovníků MMR, nezbytná je spolupráce s velice širokým okruhem odborníků z nejrůznějších oblastí práva, např. životního prostředí, projektantů, výstavby, veřejné správy, obcí, krajů, ministerstev a správních úřadů, v jejichž působnosti je ochrana veřejných zájmů podle zvláštních předpisů, investorů, nevládních organizací a sdružení zaměřených nejen na využívání území, ale i na ochranu jeho hodnot, odborníků z oblasti pozemkového trhu, zdanění nemovitostí apod.
Věcný záměr je touto cestou publikován s cílem umožnit vaši co nejlepší informovanost o tomto významném úkolu a získat podněty pro tuto práci.

Ing. Petr Lachnit, CSc.
ministr pro místní rozvoj


Zpět na obsah