Ministerstvo pro místní rozvoj,Věstník 4, 5 - 2001


ÚZEMNÍ PLÁNOVÁNÍ

Předpokládaný hospodářský a finanční dosah
navrhovaného věcného řešení, nároky na státní rozpočet

 

Na úseku územního plánování

Hospodářský a finanční dosah Navrhovanou právní úpravou by měly být vytvořeny nové podmínky pro činnost veřejné správy na úseku územního plánování, které zkvalitní její operativnost a rychlost výstupů, kterým je přidělování práva změn v území, potřebné pro činnost soukromé sféry a pro jejich efektivní vzájemnou spolupráci.

Měla by být posílena právní jistota a hodnověrnost opatření veřejné správy na úseku územního plánování, přispívající k hospodárnému využívání území a k šetření neobnovitelných zdrojů. Dalším očekávaným důsledkem bude efektivnější využívání existujících investic do infrastruktury a vybavení území sloužící veřejnosti a zajištění větší hospodárnosti (spojené s vhodnější lokalizací) nových investic financovaných zejména z veřejných rozpočtů.

V důsledku toho by mělo dojít ke zkrácení období nezbytného pro transformaci hospodářství České republiky a pro její adaptaci na společný evropský trh tím, že s tím související změny v území, etapa jejich přípravy a povolování, prováděná orgány veřejné správy, bude efektivnější.

Nároky na státní rozpočet Navrhované řešení si vyžádá úpravu finančních toků a směřování dosud vynakládaných veřejných finančních prostředků na územně plánovací činnost, bez nároku na jejich zvyšování.

Prostředky vynakládané na vstupní etapu pořizování každé územně plánovací dokumentace, spočívající ve zjišťování stavu, limitů a možností území, by měly být efektivně soustředěny do zpracovávání a provozu územně plánovacích podkladů, jako státem garantovaného systému informací o území. Tato finanční zátěž, doposud skryta v nákladech na pořízení jednotlivých územně plánovacích dokumentací obcí, by se měla efektivně využívat při pořizování územně plánovacích podkladů krajskými úřady. Z tohoto důvodu bude nezbytné posílit personální a materiální vybavení krajů o 42 (14 x 3) pracovníků. Na druhé straně by se měla projevit úspora v ceně územně plánovací dokumentace, ať již obcí či krajů.
Povinnost pořizovat zásady územního rozvoje nebude vyžadovat zvýšení dosavadních finančních prostředků, protože se bude jednat o jinou, efektivnější formu dosavadního pořizování územních plánů velkých územních celků. Rovněž by se měl projevit efekt lepší koordinace územně plánovací činnosti obcí.

Poskytování odborné pomoci veřejnosti v procesech územního plánování a z tohoto důvodu zřízení "ochránce práv veřejnosti" si vyžádá předpokládané náklady do výše 10 mil ročně, které budou zahrnuty do rozpočtové kapitoly Úřadu vlády. Částka bude zpřesněna podle výsledné koncepce v paragrafovaném znění. Zavedení institutu smírčí komise, která bude rozhodovat rozpory mezi dotčenými správními úřadypředstavuje výrazné zefektivnění činnosti státní správy, neboť v důsledku toho odpadnou dosavadní opakovaná neproduktivní dohodovací řízení. Činnost smírčích komisí bude založena jako činnost poradního orgánu vlády a předpokládá se, že její financování bude zabezpečeno v rámci kapitoly rozpočtu pro Úřad vlády. Protože nelze dopředu odhadnout počet sporných případů, bude v paragrafovaném znění zpřesněna částka požadovaná jako rezerva v rozpočtu pro činnost smírčích komisí.

Na úseku stavebního řádu

V souvislosti s přijetím nové úpravy se nepředpokládá významnější plošné zvýšení nároků na státní rozpočet. Nutno však konstatovat, že pro výkon státní správy na tomto úseku je i v současné době zcela nevyhovující početní a odborné personální vybavení některých stavebních úřadů, a to zejména těch, kde jeho výkon zabezpečuje 1 osoba a že by bylo třeba zvýšit příspěvek na výkon státní správy pro obce, které jsou obecným stavebním úřadem. Určité zvýšení nároků na státní rozpočet je třeba připustit v souvislosti:
o s nově zaváděnou povinností stavebních úřadů provádět pravidelné kontroly staveb v určitých fázích jejich rozestavěnosti, což bude mít vliv na cestovní výlohy zaměstnanců,
o s povinným poskytováním stavebního příspěvku k úhradě nákladů na provedení nezbytných úprav nařízených z důvodů veřejného zájmu a na pořízení projektové dokumentace (17.11, 17.12),
o s potřebou zajistit finanční prostředky na opatření potřebné dokumentace nezajistí­li ji vlastník stavby (17.12.) a na "zálohování" úhrady nákladů vynaložených na neodkladné odstranění stavby a nutné zabezpečovací práce, které se následně vymáhají na vlastníkovi stavby (17.6.).

Konkrétní výši nezbytně nutných prostředků nelze v současné době ani odhadnout; bližší údaje bude možné uvést až v rámci návrhu paragrafového znění zákona.


Zpět na obsah