Ministerstvo pro místní rozvoj, Věstník, 5 - 99


Úvod

Vážení čtenáři,

 
  vláda přijala dne 18. října 1999 novou koncepci bytové politiky, která je prvním tak podrobným dokumentem, který byl ve vládě od roku 1991 projednáván a schválen.

Nová koncepce vychází zejména z následujících momentů
    • trh s byty je chápán jako strukturálně a prostorově diferencovaný, nikoliv jako nediferencovaný tzv. národní trh,
    • bytová politika je chápána jako výslednice a součást celkové hospodářské politiky státu a jejích jednotlivých segmentů,
    • je zdůrazněna nutnost prohloubení sociálního aspektu bytové politiky.

        Koncepce bytové politiky má střednědobý charakter; je zaměřena na relativně stabilizovaný, i když ne dostatečně rozvinutý a účinný bytový systém. V souladu s tímto předpokladem jsou navrhovaná opatření směřována především na odstraňování existujících překážek, na rozvoj a zvyšování účinnosti intervenčních nástrojů a tím i na zlepšování bytové situace obyvatelstva. Dosažení základních cílů bytové politiky pomocí navrhovaných opatření se předpokládá v časovém horizontu sedmi let. Veškerá opatření jsou podřízena základnímu cíli bytové politiky, tj. vytvoření takové situace, kdy si každá domácnost bude moci nalézt odpovídající bydlení z hlediska prostoru, kvality a ceny. Předpokladem dosažení tohoto cíle je zvýšení dosud nedostatečného objemu finančních prostředků plynoucích do oblasti bydlení, tj. hlavně do péče o stávající bytový fond i do nové výstavby. Dalším předpokladem je rozvinutí adekvátních ekonomických, právních a jiných nástrojů, tedy posílení ingerence státu, a to tak, aby prostředky daňových poplatníků byly využity co nejúčelněji a nejhospodárněji.

        K dosažení těchto cílů musí být využito vícezdrojové financování (spolupráce soukromých financí s podporou veřejných prostředků -- partnerství veřejného a soukromého sektoru, zapojení podpory zaměstnavatelů). Úlohou státu není nahradit soukromou iniciativu, ale stimulovat tok soukromých investic. Prostředky veřejných rozpočtů v tomto směru doplní vytvoření Státního fondu rozvoje bydlení jako výrazného mimorozpočtového zdroje. Věcný záměr zákona o Státním fondu rozvoje bydlení již vláda schválila v září. Shromážděné prostředky bude fond bezpečnými finančními operacemi dále rozmnožovat. Základními funkcemi fondu bude funkce garanční a funkce podpůrná. Funkce garanční spočívá v poskytování bankovních záruk za splácení úvěrů poskytnutých hypotečními bankami a stavebními spořitelnami obcím a bytovým družstvům (později také bytovým společnostem hospodařícím na neziskovém principu) na financování státem podporované výstavby dostupných nájemních bytů a na financování oprav a modernizací panelových bytových domů. Funkce podpůrná spočívá zejména v poskytování úvěrů a úrokových dotací v předem vymezeném rozsahu na splácení úvěrů poskytnutých hypotečními bankami a stavebními spořitelnami obcím, bytovým družstvům a fyzickým osobám na financování oprav a modernizací panelových bytových domů, na výstavbu nájemních bytů budovaných neziskovými bytovými společnostmi a na výstavbu technické infrastruktury obcemi.

Prof. Ing. Jaromír Císař, CSc.
ministr pro místní rozvoj


Zpět na obsah