Ministerstvo pro místní rozvoj, Věstník, 5 - 99


BYTOVÁ POLITIKA

Navrhovaná opatření v koncepci bytové politiky

 

 

Celkové změry - rámec navrhovaných opatření

Programové prohlášení vlády

Celkové cíle a navržená opatření v oblasti bytové politiky vycházejí z Programového prohlášení vlády, které konstatuje: "Byt a bydlení jsou pro rozvoj občana nezastupitelnou hodnotou, kterou nelze přenechat jen živelnému působení trhu. Zabezpečení bydlení je zájmem veřejným i soukromým. Trh s byty musí být proto trhem státem usměrňovaným. Politika bydlení bude vycházet z povinnosti státu učinit vše pro zabezpečení dostupného a přijatelného bydlení pro všechny občany". Těchto záměrů bude dosaženo prosazováním důsledně komplexního přístupu k celé oblasti bydlení.

Vzhledem k existujícím problémům v oblasti bydlení je zřejmé, že má-li být programové prohlášení vlády naplněno, je nezbytné, aby posilování podpory bydlení, dané růstem podílu veřejných výdajů na HDP až k horizontu 1,5 % HDP, zůstalo jednou z prvořadých priorit vlády.

Mezinárodní závazky

Výše uvedený přístup je v souladu s právem na bydlení, které je formulováno v mnoha mezinárodních dokumentech; mezi nimi má zásadní význam především Mezinárodní pakt o hospodářských, sociálních a kulturních právech, k němuž se ČR v roce 1994 připojila a jehož význam opětovně zdůraznila celosvětová konference OSN o lidských sídelch (Habitat II - 1996). V uvedeném Paktu se v čl. 11 uvádí, že: "... smluvní strany Paktu uznávají právo každého na přiměřenou životní úroveň pro sebe i svou rodinu, včetně dostatečné výživy, ošacení a bydlení, a na trvalé zlepšování životních podmínek." Takto formulované právo na bydlení má v evropském kontextu nenárokový charakter; nezavazuje vlády, aby poskytovaly komukoli bydlení, ale vede je k tomu, aby pečovaly o oblast bydlení tím, že vynaloží veškeré úsilí k zajištění rovného přístupu lidí k bezpečnému a jistému místu k životu, tj. k obydlí. Podrobněji k právu na bydlení v mezinárodním kontextu viz příloha.

Základní charakteristiky koncepce a přístupu k bydlení

Předkládaný koncepční dokument má střednědobý charakter; je zaměřen na relativně stabilizovaný, i když ne dostatečně rozvinutý a účinný bytový systém. V souladu s tímto předpokladem jsou navrhovaná opatření směřována především na odstraňování existujících překážek, na rozvoj a zvyšování účinnosti intervenčních nástrojů a tím i na zlepšování bytové situace obyvatelstva. Dosažení základních cílů bytové politiky pomocí navrhovaných opatření se předpokládá v časovém horizontu sedmi let.

Základní cíle i konkrétní navrhovaná opatření vycházejí z komplexního přístupu ke sféře bydlení, který pojímá bydlení v širokých vazbách a souvislostech. Bydlení a především bytová výstavba má významné ekonomické aspekty: investice do bydlení tvoří významnou část celkových investic; multiplikační efekt bytové výstavby se promítá do mnoha jiných sektorů ekonomiky a má pozitivní vliv na zaměstnanost. Z pohledu domácností je pořízení vlastního bydlení největší investicí; výdaje na bydlení tvoří významnou položku domácích rozpočtů, která však nesmí nadměrně zatěžovat, neboť přináší riziko potlačení spotřeby v jiných oblastech, což může mít negativní vliv na výkon ekonomiky. Bydlení má také neopominutelné aspekty sociální: slušné a bezpečné bydlení je základní podmínkou uspokojivého života jedince i rodiny a důležitou složkou životní úrovně. Dále jsou zde důležité vazby na rozvoj dopravy, osídlení, na kvalitu životního prostředí apod., přičemž ve všech případech jde o vazby dlouhodobé a mnohdy nevratné. Všechny tyto souvislosti, představující nejen rozvojové možnosti, ale i limity, bere předložená bytová politika na vědomí.

S tímto pohledem konvenuje komplexní pojetí bytové politiky, která není orientována pouze na pomoc nejslabším sociálním vrstvám a na podporu určité části sektoru bydlení, nýbrž intervenuje v celé šíři bez výrazných diskriminačních dopadů.

Koncepce respektuje skutečnost, že současná ekonomická situace, včetně vývoje reálných příjmů obyvatel, je pro rozvoj bydlení limitujícím faktorem. Ačkoli důsledky existence těchto mantinelů může bytová politika do jisté míry ovlivnit, nelze od ní očekávat, že je odstraní. Podpora bytové výstavby, včetně oprav a modernizace bytového fondu, však může významně ovlivnit oživení ekonomických aktivit v regionech včetně vytváření určitého počtu pracovních míst.

Základní cíle bytové politiky

Veškerá navrhovaná opatření jsou podřízena základnímu cíli bytové politiky, tj. vytvoření takové situace, kdy si každá domácnost bude moci nalézt odpovídající bydlení z hlediska prostoru, kvality a ceny. Předpokladem dosažení tohoto cíle je zvýšení dosud nedostatečného objemu finančních prostředků plynoucích do oblasti bydlení, tj. hlavně do péče o stávající bytový fond i do nové výstavby. Dalším předpokladem je rozvinutí adekvátních ekonomických, právních a jiných nástrojů, tedy posílení ingerence státu, a to tak, aby prostředky daňových poplatníků byly využity co nejúčelněji a nejhospodárněji; současně však i rozvíjení tržních principů, zacílené na oslabení zakořeněného paternalismu a na zdůraznění zodpovědnosti občanů za své bydlení. K dosažení těchto cílů musí být využito vícezdrojové financování (spolupráce soukromých financí s podporou veřejných prostředků - partnerství veřejného a soukromého sektoru, zapojení podpory zaměstnavatelů). Úlohou státu není nahradit soukromou iniciativu, ale stimulovat tok soukromých investic. Prostředky veřejných rozpočtů v tomto směru doplní vytvoření Státního fondu rozvoje bydlení jako výrazného mimorozpočtového zdroje.

Cílem bytové politiky je tedy zvýšení celkové dostupnosti a především finanční dostupnosti bydlení pro obyvatelstvo.

Celková dostupnost bydlení je dána vztahem mezi disponibilním, teritoriálně vhodně rozmístěným bytovým fondem a bytovou potřebou domácností. Je ovlivňována především rozsahem bytové výstavby, využitím existujícího bytového fondu včetně péče o něj a demografickým vývojem. K ovlivňujícím faktorům, jejichž význam tato koncepce zdůrazňuje, patří také územní připravenost pro novou bytovou výstavbu, podpora hledání vhodných technických řešení přinášejících snížení cen nové výstavby a využití stávajících objektů, i nebytových, formou nástaveb, přístaveb apod. včetně úplných konverzí, pro bytové účely. Využívání stávajícího bytového fondu je podmiňováno, mimo jiné, dostatečnou mobilitou obyvatel, avšak ta je v současnosti brzděna disproporcemi mezi rozmístěním bytového fondu a pracovních míst. Významnou podporu v této oblasti představuje zkvalitnění dopravní obslužnosti, včetně zvýšení možností denního dojíždění do větších měst.

Finanční dostupnost bydlení, jejíž podstatou je vztah mezi finančními zdroji domácnosti a cenou bydlení, musí být zvýšena, neboť patří k největším překážkám bránícím uspokojivému saturování bytových potřeb většiny příjmových skupin obyvatelstva. K jejímu zvýšení, podmíněnému růstem ekonomiky, přispěje rozvoj nájemního bydlení provozovaného na neziskovém principu, zlepšení systému sociálních dávek určených pro oblast bydlení, zlepšení přístupu k vlastnickému bydlení a některá další opatření navrhovaná v koncepci.

Rozšíření priorit bytové politiky

Z analýzy dosavadního vývoje a z výše uvedených skutečností vyplývá potřeba rozšíření priorit bytové politiky: Doposud byla bytová politika státu orientována především na podporu nové bytové výstavby a zvyšování objemu nově stavěných bytů. V důsledku dosud přijatých opatření došlo, ve srovnání s 1. polovinou 90. let, ke zlepšení; v roce 1998 již bylo dokončeno více jak 22 tisíc nových bytů a jejich počet dále narůstá. Současně se ukazuje, že výraznějšího zvýšení objemu nové bytové výstavby již nelze dosáhnout pouze dalším masivním zvyšováním dotací, ale především větším důrazem na odstraňování vnějších limitujících faktorů a deformací.

Vedle pokračující podpory nové bytové výstavby se navrhuje pro další období větší důraz na podporu péče o existující bytový fond a jeho optimální využívání, včetně odstraňování překážek, které tomuto cíli brání. Očekávaným výsledkem bude výrazně efektivnější využití stávajících kapacit, zvýšení rozsahu disponibilního bytového fondu, zkvalitnění jeho stavu a zvýšení zájmu investorů o vstup do této oblasti.

Nové záměry bytové politiky

Nové záměry svým charakterem překračují dosavadní transformační rámec a orientují nástroje bytové politiky na řešení specifických problémů.

Východiskem je předpoklad, že starší bydlení může snadněji saturovat bytovou potřebu domácností, neboť je, ve srovnání s novou výstavbou, vždy levnější. Navrhuje se proto přijetí podpůrných nástrojů (především zvýhodnění úvěrů), které oslabí dosud převažující orientaci domácností na novou výstavbu a zpřístupní jim pořízení staršího bydlení.

Situace v oblasti bydlení a existence standardních podpůrných nástrojů již umožňuje zaměřit bytovou politiku úžeji na specifické skupiny obyvatelstva, které jsou v oblasti bydlení znevýhodněny nejen nízkou příjmovou úrovní, ale i svým zdravotním stavem, věkem, původem apod. Přijetí adekvátních opatření, např. ve formě zvýhodněných úvěrů, dotací apod. pomůže těmto skupinám obyvatelstva, tj. např. mladým lidem, zdravotně postiženým či lidem v bytové tísni zajistit si vhodné bydlení.

Decentralizace bytové politiky

Efektivní bytovou politiku lze realizovat pouze tehdy, jsou-li dobře rozděleny kompetence mezi orgány veřejné správy. Důležitá je především vertikální linie, tj. rozdělení působností mezi centrální vládou, mezilehlými úrovněmi veřejné správy (regiony) a místními orgány, neboť dlouhodobý vývoj v oblasti bydlení ukazuje, že problémy bydlení je nutno řešit, vzhledem ke složitému saturování diferencovaných potřeb obyvatelstva, především na lokální úrovni. Z toho vyplývá, že hlavním úkolem pro další období je zásadní posílení role obcí v oblasti bytové politiky.

Vedle obecní bytové politiky, jejíž funkce je především v realizační fázi nezastupitelná, je nutno v krátkém časovém horizontu analyzovat možné využití připravovaných vyšších územně správních celků - regionů v oblasti bydlení.

Regionální přístup k bytové politice

Specifické sociálně - ekonomické podmínky jednotlivých regionů, které se bezprostředně dotýkají bydlení, vyžadují odklon od dosavadního - převážně plošného - přístupu k poskytování jednotlivých forem podpor k přístupu diferencovanému. Prvním krokem uvedeným směrem je program poskytování dotací na výstavbu domů s pečovatelskou službou, který v letošním roce poprvé zohledňuje míru vybavenosti jednotlivých okresů místy v zařízeních pro staré občany. Obdobným způsobem bude třeba postupovat i u dalších programů, a to na základě regionální politiky státu.

Rozvoj jednotlivých sektorů bydlení

Vzhledem k celkové sociální a ekonomické situaci je v kratším časovém horizontu nezbytné posílení nájemního bydlení a rozvinutí bydlení fungujícího na neziskovém principu; v delším časovém horizontu, pod vlivem pokračující privatizace a růstu životní úrovně, další rozvoj vlastnického bydlení.

V oblasti nájemního bydlení, které je dnes tvořeno především bytovým fondem obcí a domy soukromých pronajímatelů, se jedná o tyto cíle:

• soukromý nájemní sektor - posílením zdrojů dosáhnout postupnou revitalizaci; nepředpokládá se výraznější rozšiřování v celkovém spektru bydlení;
• obecní bytový fond - snížení objemu v důsledku privatizace, orientace na naplňování cílů obecní bytové politiky, včetně cílů sociálního bydlení pro nízkopříjmové skupiny obyvatel.

V družstevním sektoru, tvořeném především SBD, je cílem posílení významu družstevních principů, a to ve dvou směrech:
• obnovení výstavby v rámci současných družstev (SBD);
• vytvoření legislativních a ekonomických předpokladů pro vznik a rozvoj nových neziskových bytových společností, které budou nabízet bydlení především pro střední příjmové vrstvy obyvatelstva.

Ve vlastnickém sektoru je cílem růst odvíjející se od přirozené a míry privatizace bytového fondu a zvyšujícího se objemu nové bytové výstavby.

Rozvíjení sféry bydlení s ohledem na začleňování ČR do Evropské unie

Přístup vlády bude respektovat způsob, kterým je sféra bydlení v Evropské unii rozvíjena:

EU ani její instituce nemají přímou kompetenci v oblasti bydlení; na základě principu subsidiarity je bytová politika ponechána v kompetenci členských zemí.

Sjednocování evropského prostoru a cíle uvedené ve smlouvách společenství však způsobují, že vliv EU na sféru bydlení se zvyšuje přímým i nepřímým způsobem:
• Přímých vlivů je poměrně málo; týkají se především investičních aktivit a projevují se např. ve sjednocování předpisů o stavebních výrobcích a materiálech, ve zjišťování dopadu investičních činností na životní prostředí či v zavádění pravidel pro zadávání veřejných zakázek apod.
• Nepřímé vlivy jsou komplexnější a prohlubují se v důsledku rozšiřování oblastí, které souvisí s bydlením a EU do nich zasahuje. Jedná se hlavně o hospodářskou, regionální a sociální politiku včetně jednoho z hlavních cílů, kterým je dosahování ekonomické a sociální soudružnosti evropského prostoru. Velký význam má evropská sociální politika, v rámci níž je bydlení přisouzena významná role v boji proti sociálnímu vyloučení a při vytváření pracovních míst.

V procesu našeho začleňování do EU vychází vláda z předpokladu, že situace v oblasti bydlení není překážkou, která by začleňování bránila. Lze však očekávat, že nižší úroveň bydlení (ve srovnání s většinou členských zemí EU) povede k tomu, že tato oblast bude zajímavá pro zahraniční investory, developery, finanční instituce apod., kterým většina domácích firem nemůže konkurovat. Na tyto skutečnosti je nutno se připravit a v rámci dosahování ekonomické a sociální soudružnosti prosazovat nejen harmonizaci příslušných legislativních předpisů, ale především seznamovat se s vývojem bytové politiky v členských zemích, vzájemně předávat zkušenosti a zkoumat nepřímé vlivy sjednocování na tuto oblast. Přehled zásad bytové politiky v evropských zemích je uveden v příloze.

Prosazení principu trvale udržitelného rozvoje do oblasti bydlení

V oblasti bydlení budou prosazovány principy trvale udržitelného rozvoje, formulované na mezinárodním fóru v 90. letech i v ČR v Programovém prohlášení vlády z roku 1998. K hlavním aspektům trvale udržitelného rozvoje bytové politiky patří:
• územní dimenze (úspora půdy a její racionální využití);
• sociální dimenze (méně segregace);
• fyzická dimenze (nový přístup ke stavebním technikám a spotřebě energie), spolu s metodami, k nimž patří participace, tzv. "umožňovací přístup" a využití "dobrých příkladů". S těmito principy je třeba seznamovat především obce, na kterých úspěšné prosazení trvale udržitelného rozvoje v oblasti bydlení nejvíce závisí.

 

Návrh jednotlivých opatření

Základní záměry a předpoklady jejich dosažení

1) Odstranění vnějších překážek bránících žádoucímu rozvoji bydlení

Záměr:
Vytvoření situace, kdy budou všechny subjekty působící v oblasti bydlení znát a respektovat příslušné právní normy i skutečné ceny bydlení a budou mít vytvořeny vhodné podmínky pro naplňování svých rolí. Současně také výrazné zvýšení účinnosti právních nástrojů.

Širší předpoklady řešení:
Nezbytné je zvýšení celkové informovanosti o problematice bydlení, odstranění deformovaných pohledů na tuto problematiku a jasné vymezení kompetencí jednotlivých subjektů. Nutné je užší provázání bytové politiky s dalšími oblastmi, které situaci v bydlení výrazně ovlivňují; jedná se dopravní systém, který může snížit disproporce mezi lokalizací bytového fondu a nabídkou pracovních příležitostí a dále o cenový vývoj služeb pro bydlení, který limituje možnosti vývoje nájemného.

2) Nová bytová výstavba

Záměr:
Vytvoření optimálních podmínek pro investování do nové bytové výstavby a zvýšení jejího objemu, včetně využití vestaveb, nástaveb a přístaveb, které jsou finančně méně náročné. Výrazné zlepšení podmínek pro výstavbu nájemních bytů.

Širší předpoklady řešení:
Základním předpokladem je růst ekonomiky a příjmové úrovně obyvatelstva, který umožní sblížení mezi cenou bytové výstavby a příjmovou úrovní domácností. Dalším nezbytným předpokladem je podpora vstupu potenciálních investorů do oblasti bytové výstavby, pokračování v realizaci stimulačních nástrojů s výraznějším zaměřením na podporu výstavby nájemních bytů a postupné zvyšování účasti zaměstnavatelů na investičním procesu.

3) Péče o stávající bytový fond

Záměr:
Ochrana a zlepšení stavu existujícího bytového fondu, zajištění tvorby dostatečných finančních zdrojů nutných k řádné péči o něj včetně jeho modernizace.

Širší předpoklady řešení:
Nezbytným základem je postupná objektivizace nájemného, konsolidace vztahů mezi nájemci a pronajímateli a zvýšení efektu stimulačních opatření směřujících k posílení objemu finančních prostředků. Další podmínkou je stanovení pravidel, která určí míru finanční účasti státu, vlastníka bytového fondu a uživatele na těchto aktivitách.

4) Sociální problémy

Záměr:
Zvýšení finanční dostupnosti bydlení zvláště pro střední a nižší příjmové skupiny obyvatelstva a vytvoření podpůrných nástrojů na pomoc potřebným skupinám obyvatelstva.
Širší předpoklady řešení:
Nezbytné je odstranění právních, ekonomických a dalších deformací a zvýšení účinnosti dosavadních podpůrných nástrojů, které zlepšují postavení nízkopříjmových a jinak znevýhodněných skupin obyvatelstva v přístupu k bydlení.

Konkrétní navrhovaná opatření

Odstranění stávajícího systému regulace nájemného a přechod na nový systém zahrnující přiměřenou ochranu nájemců i pronajímatelů

Postupné odstranění stávajícího systému plošné regulace a přechod na systém obvyklý ve většině evropských zemí. V novém systému bude zakomponována účinná zákonná ochrana nájemníků před nepřiměřenou výší nájemného a jeho neodůvodněným zvyšováním. K tomuto účelu bude využit systém tzv. porovnávaného - tj. v místě obvyklého nájemného. Nový systém umožní pronajímateli požadovat rozumné zvýšení nájemného a zohlednit v něm mj. náklady na provedené modernizační práce. V nájemních bytech provozovaných na neziskovém principu bude aplikováno nákladové nájemné. Další vývoj nájemného z bytů musí probíhat důsledně v koordinaci s vývojem ostatních cen spojených s bydlením a v přímé závislosti na celkovém vývoji koupěschopné poptávky domácností. V této souvislosti je nutno zajistit účinné fungování tzv. cenového regulátora v oblasti dodávek energií z rozvodných sítí a pohyb cen služeb pro bydlení harmonizovat s narovnáváním nájemného.

Zavedení nového systému se odrazí ve vytvoření takové ceny bydlení, která bude odrážet jak skutečnou situaci v místě včetně koupěschopné poptávky, tak i diferenciaci podle kvality pronajímané nemovitosti a výrazně přispěje k odstranění černého trhu s byty. Podaří-li se současně konsolidovat vztahy mezi nájemci a pronajímateli, lze i v oblasti investorského zájmu o výstavbu nájemního bydlení očekávat oživení. Podrobněji je návrh nového systému popsán v příloze.

Novelizace právní úpravy nájemních vztahů a nájmu bytů a nebytových prostorů

Bude připravena nová úprava nájmu a podnájmu, která směřuje k odstranění současného systému regulace nájemného, ke konsolidaci vztahů mezi nájemci a pronajímateli a která napomůže k postupnému omezení černého trhu s byty. Novelizace se bude týkat především podnájemních smluv, kaucí, zániku nájemního vztahu i jeho přechodu a zvláštních režimů, tj. služebních bytů a tzv. chráněného bydlení.

Byl zpracován návrh nové právní úpravy nájmu nebytových prostorů, který rozšiřuje smluvní volnost stran při sjednávání nájemních smluv a při výpovědi nájmu, odstraňuje některé administrativní prvky, které ztratily své opodstatnění, a vrací úpravu do systému občanského zákoníku.

Posílení role obcí v oblasti bydlení

V rámci novelizace zákona o obcích bude přesněji vymezena role obcí v oblasti bydlení, která přispěje ke zlepšení působení obcí jakožto tvůrců místní bytové politiky i vlastníků významné části bytového fondu. Ministerstvo pro místní rozvoj v součinnosti se Svazem měst a obcí a se zájmovými sdruženími vlastníků domů a nájemců bytů bude trvale pořádat konzultační dny zaměřené na metodickou pomoc zástupcům měst a obcí, pracovníkům místních, obecních a městských úřadů v oblasti nájmu bytů a nebytových prostorů a v oblasti správy bytového fondu. K tomu účelu bude rozšířeno vydávání metodických pomůcek a odborných publikací a pořádání vzdělávacích akcí a instruktáží.

Novelizace zákonů upravujících existenci a fungování vybraných forem bydlení

Parlamentu České republiky byl předložen vládní návrh novelizace zákona č. 72/1994 Sb., o vlastnictví bytů. Tento návrh odstraňuje některé nedostatky, které spočívají v nedůsledném vymezení odpovědnosti za správu, provoz a opravy společných částí domu. Vládní návrh upravuje postavení společenství vlastníků jako povinné právnické osoby a přibližuje právní úpravu osvědčeným zahraničním formám kondominia. Současně řeší i vztahy k zastavěným pozemkům a problémy spojené s vydáním družstevních bytů do vlastnictví členů bytových družstev.

Ministerstvo pro místní rozvoj připraví ve spolupráci se Svazem Českých a moravských bytových družstev návrh nové právní úpravy postavení bytových družstev. Dosavadní úprava družstev je zahrnuta do společné části obchodního zákoníku o obchodních společnostech. To neumožňuje úpravu specifických institutů typických pro bytová družstva, která se vymykají z obchodně právních vztahů. Tato úprava je nevyhovující, neboť hlavním účelem bytového družstva je uspokojování bytových potřeb členů.

Samostatný zákon o bytových družstvech vytvoří potřebný právní rámec pro bytová družstva, v jehož pojetí budou promítnuty mezinárodně uznávané družstevní principy.

Vytvoření Státního fondu rozvoje bydlení

Vytvoření zákona o Státním fondu rozvoje bydlení, který umožní koncentrovat mimorozpočtové finanční prostředky s cílem vytvořit zdroje pro realizaci některých opatření na podporu rozvoje bydlení. Shromážděné prostředky bude fond bezpečnými finančními operacemi dále rozmnožovat. Získané prostředky bude fond využívat na financování opatření podporujících rozvoj bydlení.

Základními funkcemi fondu bude funkce garanční a funkce podpůrná.

Funkce garanční spočívá v poskytování bankovních záruk za splácení úvěrů poskytnutých hypotečními bankami a stavebními spořitelnami obcím a bytovým družstvům (později také bytovým společnostem hospodařícím na neziskovém principu) na financování státem podporované výstavby dostupných nájemních bytů a na financování oprav a modernizací panelových bytových domů.

Funkce podpůrná spočívá zejména v poskytování úvěrů a úrokových dotací v předem vymezeném rozsahu na splácení úvěrů poskytnutých hypotečními bankami a stavebními spořitelnami obcím, bytovým družstvům a fyzickým osobám na financování oprav a modernizací panelových bytových domů, na výstavbu nájemních bytů budovaných neziskovými bytovými společnostmi a na výstavbu technické infrastruktury obcemi.

Možné bude poskytování dalších dotací podle podmínek stanovených vládou.

Zvýšení současné podpory odstraňování zanedbané údržby

Navýšení finančních prostředků určených pro plnění Programu poskytování státních půjček na opravy, modernizaci a rozšíření bytového fondu. Postupné zvyšování objemu získaných finančních prostředků, které je obec povinna poskytnout jako nízkoúročenou půjčku soukromým vlastníkům, s cílem zlepšit jejich péči o bytový fond. Doplnění stávajícího systému navazujícím Dlouhodobým programem podpory oprav bytových domů, zaměřeným v první realizační etapě na panelové bytové domy, postupně i na ostatní bytový fond.

Zvýšení podpory odstraňování vad panelových objektů a přijetí programu na podporu regenerace panelových sídlišť

Na pomoc při odstraňování nedostatků technického stavu bytového fondu, které jsou důsledkem nejen dlouhodobě odkládané údržby a potřebných oprav, ale i nedostatků při samotném návrhu a realizaci, schválila vláda dne 7. dubna 1999 zásady samostatného podpůrného nástroje - "Zásady dlouhodobého programu podpory oprav bytového fondu."

Cílem programu je podpořit provádění oprav bytových domů s využitím takových technických řešení, která zajistí výrazné prodloužení jejich životnosti a zvýšení kvality bydlení na úroveň odpovídající současným uživatelským požadavkům, a to za optimálních pořizovacích a provozních nákladů. Program usnadní majitelům bytových domů získání dlouhodobých zvýhodněných úvěrů na financování oprav a modernizací bytových domů.

Zahájení programu podpory oprav bytových domů postavených panelovou technologií ve vlastnictví obcí - včetně vytvoření sítě regionálních poradenských středisek - se předpokládá ještě v roce 1999. Počítá se s urychleným rozšířením programu i na objekty v jiném než obecním vlastnictví a s postupnou aplikací programu i na objekty stavěné klasickou technologií.

Do doby dostatečného rozšíření nového programu bude ponechána paralelně dosud aplikovaná dotační podpora oprav havarijního stavu konstrukcí panelových bytových domů.

Předpokladem pro systémové řešení všech nedostatků sídlišť je existence dlouhodobého místního programu, který stanoví celkovou strategii procesu zhodnocení území sídliště. Úspěšnost jeho realizace je podmíněna finanční podporou státu a spojením soukromých a veřejných investic. Vzhledem k postupujícímu zhoršování celkového prostředí sídlišť a zejména k sílícím negativním dopadům do sociálních aj. sfér znamená každý odklad zahájení regeneračního procesu značné ztráty finanční i společenské. Z těchto důvodů je navrhován "Program regenerace panelových sídlišť", ve kterém bude stát iniciovat a podporovat aktivity, vedoucí k zajištění informačních, organizačních a ekonomických podmínek regenerace sídlištní zástavby. Tímto postupem, na základě schválených komplexních projektů regenerace sídliště, ve kterých bude vyjádřena všestranná spoluúčast všech zainteresovaných subjektů a které stanoví zásady a regulativy pro realizaci jednotlivých uvažovaných akcí, je možné efektivně realizovat postupnou přeměnu těchto celků v plnohodnotné atraktivní městské části a zabránit sociální degradaci těchto částí měst.

Vytvoření a přijetí zákona na ochranu bytového fondu

Vytvoření legislativního rámce, který umožní chránit trvalé bydlení (jako funkční náplň domů) před neodůvodněnou změnou na nebytové využití, zejména v případě kvalitních prostor splňujících všechny stavebně technické parametry pro trvalé bydlení. Vytvoření takových legislativních podmínek, za kterých bude trvalé zrušení kvalitního bytu v jakémkoli domě podléhat, jako povinná součást stavebního řízení, stanovisku příslušného samosprávného orgánu.

Zlepšení provázanosti a účinnosti dosavadních podpůrných opatření

Vytvoření zákona o podpoře bydlení, který umožní vzájemně sladit a v jedné právní normě soustředit současná i připravovaná podpůrná opatření, která jsou určena na podporu výstavby, na péči o bytový fond a na pořízení bydlení (tj. veškeré podpůrné nástroje, které jsou nyní upraveny vládními nařízeními a programy).

Zlepšení legislativního rámce pro hypoteční úvěrování

Vypracování a přijetí změn právních předpisů, které upraví veškeré potřebné podmínky pro širší využití hypoték a hypotečních úvěrů srovnatelně se zahraničními systémy.

Jedná se o korekci právní úpravy hypotečního bankovnictví, o novelu zástavního práva a dalších zajišťovacích nástrojů, o vytvoření informačního systému umožňujícího sledovat platební kázeň dlužníků a o řešení některých souvisejících problémů, jako např. narovnání právních vztahů k pozemkům.

Rozšíření podpory hypotečních úvěrů na pořizování starších nemovitostí

Rozšíření v současné době poskytované úrokové dotace k hypotečnímu úvěru tak, aby s její pomocí bylo možno pořídit nejen nový bytový objekt jako dosud, ale i byt či dům kolaudovaný před více jak jedním rokem. Podpora koupě staršího objektu přispěje ke zvýšení finanční dostupnosti bydlení, neboť starší objekty jsou levnější, a dále napomůže snížit devastaci neobývaných rodinných domků v malých obcích a přispěje k jejich využití pro trvalé bydlení. Využití starších nemovitostí k trvalému bydlení v menších obcích a městech napomůže také zlepšení jejich dopravního napojení na sídla s dostatečnou nabídkou pracovních příležitostí, služeb apod.

Rozšíření využití stavebního spoření

Posílení podpory kolektivního investování - především v rámci družstev a budoucích neziskových bytových společností - umožnit využití státního příspěvku ke stavebnímu spoření poskytovaného členům těchto právnických osob a možnost využití úvěru ze stavebního spoření na financování společných investic.

Další vývoj poskytování dotací obcím na výstavbu nájemních bytů a technické infrastruktury

Uspokojit žádosti, které byly přijaty do konce roku 1998. Do doby dostatečného rozvinutí aktivit neziskových bytových společností pokračovat v realizaci dosavadního programu.

Souběžně s vytvořením nového způsobu subvencování výstavby nájemních bytů, který umožní přesměrovat finanční zdroje od obcí k neziskovým bytovým společnostem či družstvům působícím na neziskovém principu, postupně utlumovat dosavadní dotační systém. Tato změna přenese těžiště investorské role z obcí na neobecní neziskové subjekty.

Podpora soukromých investorů

V rámci úprav daňového právního prostředí, zejména systému daní z příjmů, vytvořit stimulační podmínky pro investice do bytového fondu .

Cílem je umožnit investorům rychlejší návratnost vložených prostředků a tím je motivovat k aktivnějšímu působení ve sféře bydlení. Bytovým družstvům a jiným právnickým osobám vzniklým za účelem koupě bytového domu v rámci privatizačních kroků obcí umožnit "dobrovolně se vzdát osvobození od příjmové daně" (a zařadit se tak mezi běžně zdaněné právnické osoby) v těch případech, kdy jsou v domě nebytové prostory nebo bytové prostory "nečlenů" právnické osoby - cílem je zvýšit tok finančních prostředků do oprav domu, zejména těch, které mají význam pro budovu jako celek. To umožní zahrnout do nákladů (v případě oprav) nebo do odpisů (v případě modernizace) veškeré výdaje spojené se stavební akcí na celém domě (nikoli jen na části v poměru podle podílu nebytových ploch nebo bytových ploch "nečlenů").

Zrušení nevyužívaných nebo nepřesně zacílených podpor

Zrušení příspěvku na splácení hypotečních úvěrů prostřednictvím postupně rostoucích splátek, který je, v důsledku narůstajícího dlouhodobého závazku, velmi málo využíván.

Zrušení, resp. zásadní úprava současné bezúročné půjčky, která není přesně zacílena a je z hlediska rozpočtu velmi náročná; omezení podmínek pro poskytování bezúročné půjčky tak, aby tato sloužila jako podpůrný nástroj výhradně mladým lidem do určité výše příjmu, kteří si pořizují první bydlení.

Vytvoření neziskového nájemního bydlení

Již schválený návrh věcného záměru zákona o bytových společnostech, jehož paragrafové znění nyní MMR připravuje, je prvním krokem k vytvoření legislativních a ekonomických předpokladů pro vznik a rozvoj bytových společností, které budou poskytovat bydlení na neziskovém principu, a to při využití systému vícezdrojového financování s podílem budoucího uživatele bytu. Nový systém pojetí neziskového bydlení, známé z vyspělých evropských zemí, kontinuálně naváže na dosavadní, v praxi několik let uplatňovaný, systém výstavby nájemních bytů obcemi se státní dotací, do něhož obce často zapojují nejrůznější formou finanční spoluúčasti i budoucí bydlící. Předpokládá se zapojení zdrojů zaměstnavatelů pro bydlení jejich zaměstnanců. Tento krok přispěje k žádoucí diferenciaci nájemního sektoru, posílí objem nové bytové výstavby a rozsah nájemního bydlení a nabídne bydlení především středním příjmovým vrstvám obyvatelstva; dále umožní znovuobnovit stavební činnost bytových družstev, která se budou moci do neziskové formy transformovat, a eliminuje problematickou investiční činnost obcí v oblasti výstavby bytů.

Při splnění podmínek stanovených vládními programy bude vznik a rozvoj těchto společností podpořen z veřejných prostředků. Tak bude dosaženo cenové dostupnosti této formy pro střední příjmové skupiny obyvatel; při uplatnění podpor poskytovaných v rámci sociální politiky obcí bude možná dosažitelnost nájemního bydlení i pro nižší příjmové skupiny obyvatel. Práva a povinnosti členů bytových společností budou obdobné jako u dosavadních stavebních bytových družstev.

Dotace na výstavbu nájemních bytů budou bytovým společnostem poskytovány na základě kritérií, která zaručí, že bydlení stavěné se státní podporou bude mít standardní kvalitu a bude finančně dostupné; využití dotací bude přísně kontrolováno, aby nemohlo dojít k jejich zneužití. Přesměrování dotací bude realizováno tak, aby nevznikla časová prodleva mezi nyní končícím a připravovaným podpůrným systémem.

Tím se vytvoří potřebné ekonomické a právní podmínky pro rozsáhlejší investování do nájemní formy bydlení určené zejména pro ty občany, kteří jsou sice schopni vlastními prostředky přispět k řešení své bytové situace, ale nemají potřebný kapitál na pořízení vlastnického bydlení.

Podpora mladých lidí při pořizování prvního bydlení

Zaměření podpůrných nástrojů k pomoci mladým lidem při pořízení prvního samostatného bydlení. V tomto směru budou orientovány nástroje na podporu vlastnického bydlení, zejména však na podporu výstavby nájemního bydlení a pořízení bytu ve straších nemovitostech, včetně převodu členských práv k družstevním bytům.

Vytvoření nového příspěvku na nájemné

Vytvoření legislativních předpokladů pro vznik nového příspěvku na nájemné, jehož cílem bude překlenutí mezery mezi skutečným, resp. maximálně zohledněným nájemným a částkou, kterou si konkrétní domácnost může dovolit na tento účel vydat. Skutečná výše čistého nájemného bude pro výpočet příspěvku upravena s ohledem na respektování přiměřenosti bydlení. Bude-li skutečné čisté nájemné vyšší než zohledněné, použije se pro výpočet zohledněné nájemné. Kritériem pro poskytnutí příspěvku a určení jeho výše bude rozhodující podíl čistého nájemného na celkovém čistém peněžním příjmu domácnosti.

Podpora bude centrální, nároková a bude poskytována souběžně s dosavadním příspěvkem na bydlení. Realizace tohoto opatření umožní reagovat na konkrétní zátěž domácnosti výdaji na nájemné a bude, díky své konstrukci, motivovat domácnosti k hledání přiměřeného bydlení. Podrobněji je návrh pospán v příloze.

Vytvoření "chráněného bydlení" pro skupiny obyvatelstva se specifickými potřebami v oblasti bydlení

Vytvoření konceptu "chráněného bydlení", v rámci něhož bude podporováno bydlení vybraných skupin občanů, kteří nejsou sto řešit samostatně svůj bytový problém (důchodci, zdravotně postižení, příslušníci etnických minorit, apod.) a kteří se ocitli dočasně v bytové tísni. Koncept bude provázán s připravovaným systémem sociální pomoci a bude orientován především na podporu výstavby bytů pro tyto skupiny osob. V rámci něj budou poskytovány dotace na výstavbu domů s pečovatelskou službou, na chráněné, resp. skupinové bydlení určené osobám s mentálním, popř. kombinovaným postižením, na tzv. domy na půl cesty, které slouží jako dočasné bydlení mladých lidí, kteří opouští dětské domovy apod. Celý koncept bude "otevřený", tzn. že jednotlivé dotační tituly bude možné podle potřeby upravovat.

Součástí zastřešujícího konceptu chráněného bydlení bude i úzce pojaté sociální bydlení určené lidem, jimž jejich příjmová, resp. celková sociální situace neumožní, ani po využití všech forem sociální pomoci, zajistit si či udržet odpovídající nájemní bydlení. Úzce pojaté sociální bydlení bude poskytováno v přiměřených nájemních bytech ve vlastnictví obce, popř. bytové společnosti; statut sociálního bytu nebude trvalý, ale bude spojen s konkrétním nájemníkem, od jehož příjmu se bude odvíjet výše nájemného. Obce budou metodicky vedeny k tomu, aby měly na svém území byty využitelné k těmto účelům, využívaly je a jejich provoz dotovaly z výnosů z bytového hospodářství.

Realizace konceptu "chráněného bydlení" umožní poskytnout pomoc při zajišťování adekvátního bydlení i těm skupinám obyvatelstva, které byly dosud mimo dosah pomoci.

Stanovit minimální podíl bezbariérových bytů u výstavby podporované státem, a to ve výši 10 %. Realizace konceptu chráněného bydlení a podpora výstavby bezbariérových bytů navazuje na úkoly "Národního plánu vyrovnávání příležitostí pro občany se zdravotním postižením".

Řešení problémů bydlení sociálně nepřizpůsobivých občanů

Zpracování metodického postupu obcí k řešení problémů s bydlením u těch skupin občanů, kteří jsou znevýhodněni nízkou sociální a kulturní úrovní, nízkou vzdělaností, vysokou nezaměstnaností a závislostí na systémech sociální ochrany.

Návrh předpokládá využití rozsáhlých aktivit z oblasti sociální práce - vyškolení sociálních pracovníků - a posilování schopnosti handicapovaných skupin obyvatel čelit vlastní marginalizaci.

Konkrétní návrhy řešení při neplnění povinností nájemníků (neplatiči nájemného) vycházejí ze skutečnosti, že subjekt zodpovědný za správu obecního majetku je povinen dbát na plnění povinností nájemců a využít k tomu všechny možnosti. Předpokládá to včasné upozornění na porušování zákonů a norem a jeho důsledky, intenzívní působení terénních sociálních pracovníků, zavedení splátkového kalendáře u větších dluhů, sanace dluhů prostřednictvím srážek ze sociálních dávek. V případě neplnění povinností zajištění nové náhradní bydlení na podkladě smlouvy, nikoliv právního nároku.

Specifický přístup je třeba použít k problémovým romským rodinám, kdy se ve většině případů jedná o sociální vyloučení, které má současně charakter etnického vyloučení, přestože jeho příčiny nemusí být nutně rasové. Mimo obecné principy řešení bytové situace nepřizpůsobivých osob je v těchto případech třeba zvyšovat angažovanost romských poradců a aktivistů, využívat jejich spolupráce, zajistit zvláštní odborný přístup při jednání s romskou komunitou, vytvořit model způsobu řešení problémů vznikající koncentrace romského obyvatelstva v jedné lokalitě, orientovat mezinárodní pomoc z příslušných zdrojů evropských struktur na řešení aktuálních problémů v této oblasti, formulovat mezinárodní standardy řešení, odrážející reálné možnosti států a samospráv i specifické kulturní vzorce části romské populace.

Vytvoření informačního systému bydlení

Zlepšení informačního systému, který poskytne trvalý a spolehlivý přehled o struktuře domovního i bytového fondu, a přispěje, na základě propojení s dalšími informačními systémy, k jeho lepšímu využití i k efektivnějšímu zacílení podpůrných nástrojů.

Základem informačního systému bude registr budov - staveb a bytů na úrovni obcí provázaný, mimo jiné, především s katastrem nemovitostí. V navrhovaném "Zákonu o informačních systémech veřejné správy a o působnosti Úřadu pro státní informační systém a o zřízení Rady vlády České republiky pro státní informační politiku" jsou informační systémy veřejné správy pojímané jako souhrn jednotlivých informačních systémů vedených orgány státní správy, územní samosprávy a jinými orgány veřejné moci pro výkon veřejné správy. Za základní registry jsou považovány: registr obyvatel, registr ekonomických subjektů, registr nemovitostí (a bytů) a registr územní identifikace. Pro každý z registrů je nutné stanovit jediný zodpovědný orgán státu jako správce

Postup prací při vytváření a provozování základních registrů bude probíhat v souladu s připravovanou reformou veřejné správy a koncepcí budování informačních systémů veřejné správy.

Ministerstvo pro místní rozvoj je spolu s resorty vnitra a práce a sociálních věcí spoluautorem koncepce informačních systémů veřejné správy, která je pod koordinací Úřadu pro státní informační systém zpracovávána v souvislosti s reformou veřejné správy.

Zvýšení dostupnosti informací o bydlení

Těchto cílů, které jsou nezbytné pro zlepšení situace v oblasti bydlení, bude dosaženo následujícími kroky: podporou již existujícího systému "první právní pomoci", poskytnutím dotace na právní poradenství zajišťované nestátními dobrovolnými organizacemi a dostupné zejména domácnostem s nízkými příjmy, důchodcům apod., pořádáním pravidelných konzultačních dnů, vydáváním metodických pomůcek a odborných publikací s informacemi týkajícími se především podpůrných nástrojů, otázek vlastnictví správy a provozu bytového fondu apod. Značné rozšíření vlastní webové stránky, včetně přímých odkazů na legislativní, zahraniční, nevládní a další existující servery z oblasti bydlení.

Zajištění výzkumné činnosti

Vytvoření specializovaného pracoviště, které se bude zabývat bydlením ve všech jeho souvislostech a bude zpracovávat potřebné analýzy, sledovat zahraniční zkušenosti, provádět potřebné komparace zvláště se zeměmi EU a seznamovat se svými poznatky laickou i odbornou veřejnost. Vzhledem k současné hospodářské situaci a rozpočtovým problémům se nenavrhuje vytvářet novou instituci, ale zvážit využití stávajících institucí tak, aby se mohly věnovat problematice bydlení a bytové politice, zejména ekonomickým a sociálním aspektům. Realizací tohoto opatření dojde k výraznému posílení informační a výzkumné základny, která v současnosti řeší pouze dílčí otázky bydlení a je reprezentována soukromými a rozpočtovými organizacemi.

Časový harmonogram jednotlivých kroků

Opatření   

Zodpovídá   

Termín

Odstranění stávajícího systému regulace nájemného a přechod na nový systém  

MMR + MF   

postupně

Posílení role obcí v oblasti bydlení

MMR + MV   

postupně

Vytvoření informačního systému bydlení

MMR + ČÚZK

do r. 2002

Zajištění informovanosti a  metodického vedení subjektů působících v oblasti bydlení  

MMR

průběžně

Zajištění výzkumné činnosti  

MMR  

do r. 2002

Zákon o bytových společnostech (nájemní bydlení)  

MMR  

r. 2000

Zvýšení současné podpory odstraňování zanedbané údržby  

MMR + MPO   

r. 2000

Přijetí programu na podporu regenerace panelových sídlišť  

MMR  

r. 2000

Vytvoření a   přijetí zákona na ochranu bytového fondu  

MMR  

r. 2001

Vytvoření Státního fondu rozvoje bydlení  

MMR  

r. 2000

Zákon o   podpoře bydlení  

MMR  

r. 2000

Zlepšení legislativního rámce pro hypoteční úvěrování  

MMR + MF   

r. 2000 -- 2002

Rozšíření podpory hypotečních úvěrů na pořizování starších nemovitostí  

MMR  

r. 2000

Rozšíření využití stavebního spoření (kolektivní formy)  

MMR + MF   

r. 2000

Podpora mladých domácností s  dětmi při pořizování prvního bydlení  

MMR  

r. 2000

Vytvoření nového příspěvku na nájemné

MPSV + MMR 

do r. 2001

Vytvoření chráněného bydlení pro skupiny obyvatelstva se specifickými potřebami v   oblasti bydlení  

MMR + MPSV   

r. 2000

Zpracování analýzy zaměřené na rozdělení kompetencí ve sféře bydlení  

MMR

r. 2000 

 BYTY2.WMF (73250 bytes)

GRAF_S15.WMF (67838 bytes)

 

 


          Zpět na obsah